Karhun pyynti Paakkolassa tiistaina 20.10.2020

Kokkosen Samuli näki maanantai iltana 19.10.2020 karhun salonahon pellolla ja alkoi järjestelemän karhun pyyntiä seuraavalle aamulle. Karhun pyyntiin pyydettiin ilmoittautumaan seuran Whatsupp viestittely ryhmällä. Jäsenten lisäksi karhun pyyntiin osallistui runsaasti metsästys vieraita.

Samulin koira oli Oulussa, joten hän lähti sitä yötä vasten hakemaan ja oli takaisin paakkolassa aamulla neljän aikoihin. Karhun liinaaminen aloitettiin Samulin koiralla. Kun koiralla oli liinattu noin kilometrin matka oli hihna koko ajan niin kireällä, että koira päästettiin irti. Koira sai karhun pian ylös ja alkoi haukkumaan. Yllättäen karhu antoi koiran haukkua suhteellisen hyvin.

Samulin koira heitti pyynnin pois 2 tunnin jälkeen. Karhun perään laitettiin toinenkin koira, mutta sekin tuli pois jonkin ajan kuluttua. Kaikkiaan 4 koiraa kävi karhun perässä.

Viimeisellä kerralla laskettiin Henrin koira perään, joka oli karhun perässä noin 3h tuntia ennen kuin karhu saatiin eräksi. Aluksi Henrinkin koira tuli pois, mutta uudelleen houkuttelemalla se alkoi pysyä tiiviisti karhun kannassa ja pysyi siinä loppuun asti.

Ensimmäiset osumat karhu sai isossa teerikummussa sähkölinjalla, mutta ne eivät olleet kuolettavia. Karhu jatkoi matkaa vielä noin kilometrin tontinahoon, johon jäi haukuttavaksi.

Haavakolle meni Henri ja yksi metsästysvieraista. Kun Henrillä oli vajaa satametriä haukulle tuli karhu ”tervehtimään” Henriä joka jäi sen viimeiseksi teoksi.

Karhun metsästykseen 20.10.2020 osallistui seuran jäsenistä Henri Kokkonen, Samuli Kokkonen ja Pasi Ruonakoski. Lisäksi metsästysvieraina oli Heikkala Matti, ”Juhe”, Mattinen Juha, ”mikuli”, Mäenpää Timo, ”Oliver”, Säily Ismo, Vuokila Eetu-Petteri, Vuokila Hannu, Vuokila Lauri ja Vuokila Matti.

Paakkolassa on harvoin näin hyvä tilanne, että lumimaassa tehdään karhu havainto tai havaitaan karhua yleensäkään. Päivän aikana moni pääsi näkemään karhun. Ampuma tilannetta ei kuitenkaan ollut, kun haettiin kuolettavaa laukausta.

Karhun metsästyksen liittyvä jännitys ja vaara on jotain mitä ei muussa metsästyksessä kohtaa. On aivan toista saalistaa eläintä, joka on itsekin saalistaja ja varustettu kuolettavilla terä aseille (kynnet ja hampaat) ja käyttää niitä tilaisuuden tullessa. Kertoo jotain tilanteen jännitteistä, kun eräs metsästykseen osallistunut ei ollut ”muistanut” syödä tai nukkua sen jälkeen, kun tieto karhusta tuli maanantai iltana ja homma oli ohi vasta tiistai iltana.